Nábytok do ambulancie by nemal byť „iba” účelný, ale vytvárať príjemný priestor, v ktorom sa lekár aj pacienti budú cítiť pohodlne. Prakticky zariadená ambulancia vytvára príjemné prostredie na prácu a bude slúžiť vám aj vašim pacientom. Poradíme vám, na čo myslieť, ak plánujete rekonštrukciu alebo zriadenie novej ambulancie.
Čakáreň je to prvé, čo pacienti po príchode uvidia. Prvý dojem je založený práve na nej, návrhu by ste preto mali venovať dostatok času. Investujte do nábytku, ktorý bude pohodlný pre vašich pacientov. Zároveň stoja za výber položky, ktoré obstoja v teste životnosti. Popraskané kožené sedačky alebo olúpaný náter z kovovej lavice rozhodne nie je symbolom čistej a modernej čakárne. Aktuálnym dizajnovým trendom je vytvorenie čakárne s príjemnou atmosférou podobnou hotelovej recepcii.
Dobré osvetlenie je takisto významnou súčasťou vzhľadu čakárne. Ak nie je dostupný dostatok prirodzeného svetla, voľte osvetlenie teplej farby. Príjemne navrhnutému interiéru čakárne môžu uškodiť. Okrem správnej atmosféry by mala čakáreň prinášať pacientom spôsoby, ako si skrátiť čas. Klasickou voľbou je TV alebo časopisy, modernejším riešením môžu byť tablety. Pozitívny dopad na čakajúcich ľudí majú aj presné informácie. Ak pacient vie, ako dlho bude na vyšetrenie čakať, môže sa rozhodnúť opustiť čakáreň a vrátiť sa, keď bude na rade.
Štúdie ukazujú, že viac ako 55 % pacientov chce mať prístup k odhadovaným časom čakania na obrazovke v čakárni. A navyše, 61 % pacientov by chcelo dostať SMSku, ktorá ich upozorní, že sú na rade. Online vyvolávací systém je v tomto prípade ideálne riešenie. Pacient pri zápise do kiosku zadá svoje telefónne číslo. Môže odísť alebo zostať v čakárni a sledovať postup radu na TV obrazovke. Keď príde na pacienta rad, dostane upozornenie bez ohľadu na to, kde sa nachádza.
Systém eČakáreň pre lekárov poskytuje výhody nielen pacientom, ale aj zdravotnému personálu. Ľudí z čakárne už nebudete musieť vyvolávať osobne a vždy budete mať prehľad o tom, koľko ľudí sa v čakárni alebo v online rade nachádza. Aj pacienti, ktorí sa dopredu neobjednali, budú vedieť dĺžku svojho čakania, prípadne či má lekár v daný deň vôbec voľné ordinačné hodiny. Namiesto dlhého čakania v preplnenej čakárni môže odísť alebo sa cez eČakáreň objednať na iný termín. Systém nevyužíva tlačenie lístkov, pacient sa do poradia hlási cez mobilnú aplikáciu.
Zdravotnícky nábytok do ambulancií a iných zdravotných zariadení musí spĺňať prísne hygienické normy. V prvom rade by mal byť vyrobené zo zdravotne nezávadných materiálov a konštrukčne odolať aj väčšej záťaži. Pri výbere sa zamerajte aj na kritériá ľahkej údržby, dezinfekcie a umývateľnosti. Ak v ambulancii používate alebo plánujete použiť gemicídny žiarič na dezinfekciu, uistite sa, že nábytok odoláva UV žiareniu.
Potrebné zdravotnícke vybavenie ambulancie a zariadenia sa budú líšiť v závislosti od typu a druhu zdravotníckej starostlivosti, ktorú pacientom ponúkate. V žiadnej ambulancii ale nesmie chýbať kancelárske vybavenie v podobe stola, kartotéky, úložného priestoru na zdravotnícke pomôcky a vybavenia dennej miestnosti, šatne či kuchynky. Samostatnou kapitolou sú kancelárske stoličky, na ktorých trávi personál najviac času. Aj stolička by mala byť ľahko umývateľná a odolná, no pri výbere dbajte aj na podmienky pre pohodlné a zdravé sedenie.
Nie je žiadnym tajomstvom, že pacienti sa môžu u lekára cítiť nepohodlne, aj keď im poskytne nadštandardnú starostlivosť. Atmosféra je dôležitá v čakárni aj ordinačnej miestnosti. Letáky pripnuté na nástenke či staré oznamy na dverách pritom určite nepatria medzi výzdobu, ktorú by ste chceli mať doma. Ak už nie sú aktuálne a neslúžia vám ani pacientom, vymeňte ich za príjemnejšie dekorácie. Obrazy alebo fotografie sú oveľa priateľskejšie a pacientom pomôžu relaxovať.
Na skrášlenie vašej čakárne a ambulancie môžete použiť aj živé kvety. Nielenže zútulnia tento priestor, no takisto vyvolajú pozitívnu reakciu v ľudskom organizme. Kvety uvoľňujú napätie mysle a spríjemňujú prostredie, v ktorom sa pohybujeme, preto by nemali chýbať ani v priestoroch vašej ambulancie.
Celkové zariadenie ambulancie závisí od vášho rozpočtu, ponúkaných služieb aj osobného vkusu. Na určitých položkách môžete bez obáv ušetriť, napríklad tým, že si ambulanciu necháte navrhnúť aj s nákupom zariadenia u jednej spoločnosti.