Pacienti si často vytvárajú prvý dojem z lekárskej praxe v čakárni alebo na recepcii. Stav nábytku, prvý kontakt s personálom, počet ľudí v čakárni… to všetko ovplyvňuje, ako pacient vníma svoju návštevu lekára. Menej dôležité nie sú ani priestory, v ktorých prebieha vyšetrenie. Atmosféra u lekára totiž pôsobí na náladu pacienta, čo sa napokon odráža aj na jeho zdraví.
Štúdia Americkej asociácie nemocníc ukázala, že existujú jasné väzby medzi zdravím a pohodou pacientov a prostredím zdravotníckych zariadení. Pacienti vyjadrili potrebu osobného priestoru, útulnej atmosféry a príjemného dizajnu. Naopak, negatívna skúsenosť s prostredím ambulancie môže viesť k stresu, nepokoju a vzbudzovať v pacientovi pocit, že lekárska starostlivosť nie je dostatočne kvalitná.
Vplyvom dizajnu na ľudské telo sa zaoberá množstvo interiérových dizajnérov aj architektov. To, čo nás obklopuje, prestupuje aj do myslenia a ovplyvňuje naše pocity aj správanie. Prostredie okolo nás vnímame všetkými zmyslami. Napríklad príliš farebné alebo hlučné prostredie vytvára priveľa vnemov, môže zrýchliť dýchanie, ktoré je plytké a nepostačuje k správnemu prekrveniu tela. Naopak pokojné prostredie podnecuje k relaxu, znižuje mieru stresu a prospieva zdraviu človeka.
Pacienti, ktorí vstúpia do zdravotníckeho zariadenia, sú často náchylní na vysokú hladinu stresu a pocit úzkosti. Ten môže súvisieť s ich zdravotným stavom, ale aj s vyšetrením samotným. Dlhé čakanie, nepríjemný prístup personálu i nervozita ďalších pacientov dokáže znepokojiť takmer každého. Útulná atmosféra a pohodlie v čakárni dokáže tieto pocity zmierniť. Ak sa pacienti cítia príjemne, budú menej nervózni a zlepší sa ich celková skúsenosť s návštevou lekára.
Mnohí lekári si uvedomujú, že priestor ich pracoviska je dôležitý, pretože v ňom trávia najviac času. Občas ale zabúdajú na to, že prehliadka alebo vyšetrenie jedného pacienta zaberie iba niekoľko minút. Oveľa viac času trávia pacienti v priestoroch čakárne. Nielen že tu získajú prvú predstavu o zdravotníckom zariadení, no často tu pobudnú významnú časť svojho dňa. Malý priestor obsadený veľkým množstvom ľudí môže mať negatívny dopad na organizmus človeka, vyvolávať stres a nepríjemné pocity. Zariadenie ambulancie je síce dôležité, no rovnako netreba podceniť ani pohodlie, ktoré pacientom poskytnete v čakárni.
Prvým dôležitým bodom je jednoduchá navigácia. Predovšetkým ak sa vaša ambulancia nachádza vo veľkom zdravotnom stredisku alebo administratívnej budove. Pacientom by malo byť jasné, kde ambulanciu nájdu a kde môžu čakať na svoje vyšetrenie. Dôležitý je samozrejme aj vzhľad, osvetlenie či vôňa v čakárni. To všetko ovplyvňuje pacientov dojem a môže mu spríjemniť, alebo naopak zhoršiť zážitok z návštevy lekára.
Zásadným aspektom je aj proces prijímania pacientov a ich čakania. Dnes už existujú rôzne moderné registračné a vyvolávacie systémy, pomocou ktorých sa pacient môže prihlásiť do radu a čakať pokojne aj mimo čakárne. Jedným z nich je systém eČakáreň určený všetkým lekárom a ambulanciám, ktoré vyžadujú jednoduchú správu príchodov a čakania pacientov. Vďaka systému eČakáreň bude vaša čakáreň moderná, prehľadná a menej plná.
V recenziách lekárov pacienti zvyčajne hodnotia čakacie doby, prostredie ambulancie a prístup personálu. Tieto aspekty komentujú oveľa častejšie, než samotné vyšetrenie. Práve atmosféra a ľudský prístup je to, čomu rozumejú najlepšie a čo dokážu férovo ohodnotiť. Navyše sa prvý dojem z čakárne často prenesie aj na personál. Ak je priestor nedbalý a zastaraný, pacienti budú mať podobný pocit aj z lekára. To je ďalší dôvod, prečo sa okrem kvalitnej práce oplatí venovať aj stavu čakárne aj ambulancie.