Cenník ambulancie – čo je potrebné o ňom vedieť?

Zdravotné výkony môžu byť hradené z verejného zdravotného poistenia (úplne alebo čiastočne) alebo aj nehradené. Aby pacient vedel, za čo v ambulancii musí a za čo nemusí platiť, je povinnosťou ambulancie umiestniť cenník. Aké základné pravidlá platia pre tvorbu cenníka a čomu sa treba vyhnúť, sa dozviete v najbližších riadkoch.

Cenník ambulancie – čo je potrebné o ňom vedieť?
Ambulancia musí mať zverejnený zoznam všetkých zdravotných výkonov

S ohľadom na výber poplatkov v ambulanciách má byť pacient vždy transparentne informovaný o tom, za čo platí a čo sa mu hradí z verejného zdravotného poistenia. S týmto cieľom majú ambulancie dve základné povinnosti, a to: povinnosť mať zverejnený cenník a povinnosť zmluvného poskytovateľa mať zverejnený zoznam všetkých zdravotných výkonov, plne aj čiastočne hradených alebo nehradených z verejného zdravotného poistenia.

Poskytovateľ musí cenník sprístupniť na viditeľnom mieste, teda vyvesiť cenník vo vstupných priestoroch, v priestoroch čakárne alebo iných verejne prístupných priestoroch ambulancie, a uverejniť ho na webovom sídle. Zároveň musí zaslať cenník na samosprávny kraj, a to aj po každej zmene, ktorá sa v ňom vykoná. Samosprávny kraj cenník neschvaľuje, iba ho berie na vedomie. Ako sme už uviedli, dôležité je pri poplatkoch v ambulancii myslieť na transparentnosť, ktorú možno dosiahnuť cenníkom, ktorý bude obsahovať: zoznam všetkých zdravotných výkonov, ktoré ambulancia vykonáva, bez ohľadu na to, či sú tieto plne/čiastočne hradené alebo nehradené z verejného zdravotného poistenia, a cenu každého zdravotného výkonu. Cenu je potrebné uviesť aj pri výkonoch plne hradených z verejného zdravotného poistenia pre prípad, že zdravotná starostlivosť bude poskytovaná pacientovi cudzincovi alebo pacientovi, ktorý je dlžníkom na zdravotnom poistení. Možnosť vyberania poplatkov od pacientov závisí od toho, či konkrétny zdravotný výkon je plne alebo čiastočne hradený z verejného zdravotného poistenia alebo nie je hradený vôbec. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že v prípade, ak je určitý zdravotný výkon plne hradený z verejného zdravotného poistenia, nie je možné za daný zdravotný výkon žiadať od pacienta úhradu nad rámec úhrady zdravotnej poisťovne.

Za niektoré výkony ambulancia nie je oprávnená vyberať poplatky

Zároveň priamo z platnej právnej úpravy vyplýva, že ambulancia nie je oprávnená vyberať poplatky za tieto výkony: vypísanie lekárskeho predpisu alebo vypísanie lekárskeho poukazu, vypísanie odporúčania na poskytnutie špecializovanej ambulantnej starostlivosti alebo vypísanie odporúčania na poskytnutie ústavnej starostlivosti (za vypísanie výmenného lístka), vypísanie návrhu na kúpeľnú liečbu a objednanie pacienta na vyšetrenie vrátane objednania na konkrétny čas, potvrdenie o návšteve lekára alebo potvrdenie o návšteve iného zdravotníckeho pracovníka, pretože dané úkony tvoria súčasť zdravotných výkonov.

Poplatky za nadštandardné služby
Poplatky za nadštandardné služby

Poskytovatelia môžu v ambulancii poskytovať aj služby, ktoré nie sú zdravotnými výkonmi ani službami súvisiacimi s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. V praxi ich zvyčajne označujú ako takzvané nadštandardné služby. Strohá právna úprava, ktorá bližšie nešpecifikuje a neurčuje rozsah nadštandardných služieb, však často poskytovateľa zvádza k výberu širokého rozsahu poplatkov od pacientov, ktoré sú v ich ponímaní nadštandardom. Pri výbere poplatkov za nadštandardné služby je však dôležité poukázať na zákaz podmieňovania poskytnutia zdravotnej starostlivosti výberom akéhokoľvek poplatku od pacienta. Preto poskytovatelia nie sú oprávnení ako nadštandardnú službu pre pacientov určiť takú službu, ktorá by, či už priamo, alebo nepriamo, nútila pacientov k úhrade poplatku za ňu. Vždy teda musí ísť o službu, ktorá je poskytovaná pacientovi na základe slobodného výberu z jeho strany.

Poplatok za vyšší komfort

Služba eČakáreň je plne v súlade s legislatívou a umožňuje pacientom bezplatne a pohodlne dostať sa k lekárovi bez zbytočného čakania v ambulancii. Pre tých, ktorí si chcú zabezpečiť ešte vyšší komfort, je k dispozícii možnosť zakúpenia doplnkových služieb, ako napríklad automatickej registrácie do poradia, ktorá umožňuje návštevu ambulancie približne vo vopred určenom čase. Na základe našich skúseností je viac ako 25 % pacientov ochotných priplatiť si za pohodlie a minimalizáciu čakania. Ambulancia takto získa extra príjem z poplatkov, čo jej umožňuje poskytovať ešte kvalitnejšiu zdravotnú starostlivosť.

Zdroj: Článok je prebratý z časopisu Medicína

Autori: Mgr. LENKA KAVARNIKOVÁ, JUDr. IVAN HUMENÍK, PhD. h&h PARTNERS, advokátska kancelária, www.medipravnik.sk

Odborník na riadenie príchodov

V prípade otázok nám zavolajte alebo zanechajte nám správu.

Zavolajte nám Napíšte nám

Táto webstránka používa súbory cookies

Pre lepší užívateľský zážitok a analýzu našej návštevnosti využívame súbory cookies. Informácie o tom, ako náš web používate, s Vaším súhlasom zdieľame s našimi partnermi pre sociálne médiá, inzerciu a analýzy. Partneri tieto údaje môžu skombinovať s ďalšími informáciami, ktoré ste im poskytli alebo ktoré získali v dôsledku toho, že používate ich služby. Váš súhlas s nastavením ukladania cookies uchovávame po dobu jedného roka. Viac o ochrane osobných údajov.

Prispôsobiť