Starostlivosť o pacientov vyžaduje v čase pandémie zvýšenú pozornosť. Veľa ľudí odkladá návštevu lekára zo strachu, že sa nakazia koronavírusom. Pritom riskujú, že nedostanú optimálnu zdravotnú starostlivosť a zhorší sa im zdravotný stav. Bezpečné absolvovanie vyšetrenia vyžaduje dodržiavanie základných opatrení proti šíreniu COVID-19 a vhodným manažmentom pacientov.
Pandémia nového koronavírusu zasiahla všetkých zdravotníkov, vrátane ambulantných lekárov. Zdravotný personál v ambulanciách aj naďalej poskytuje pacientom potrebnú starostlivosť, je však potrebné dbať na prevenciu pred šírením COVID-19. V rámci nej je potrebné dodržiavať usmernenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktoré sa týkajú úpravy prevádzkových poriadkov zabezpečenia správneho hygienicko-epidemiologického režimu počas pandémie. Usmernenia sa týkajú všetkých polikliník a zdravotných stredísk, ktoré združujúcich zariadenia ambulantnej starostlivosti.
Protipandemické opatrenia v zdravotných strediskách zahŕňajú aj povinnosť nosiť respirátor (v interiéri) a dezinfekciu rúk pred vstupom do ambulancie. Všetky ambulancie by mali dodržiavať dezinfekčný program, aby zabránili prenosu koronavírusu a ďalších infekcií, ktoré môžu pacienti prenášať jeden na druhého.
Ak sa pacienti na vyšetrenia alebo prehliadky objednávajú výlučne cez telefón, zdravotný personál strávi na linke až 6 hodín denne. Vyplýva to z údajov zverejnených na NCZI. Ak telefonáty prebiehajú bez prestávky, pacienti majú problém dovolať sa. Napríklad ak v čakárni sedí 15 pacientov, vidia, kto prišiel pred nimi a čo sa v ambulancii deje. No pokiaľ sa rovnaký počet pacientov snaží dovolať na plne vyťažené linky, samozrejme, môže byť nespokojný.
Objednávanie pacienta na presný čas tak, aby sa v čakárni s nikým nestretol, sťažuje aj situáciu, keď niektorí pacienti na vyšetrenie neprídu. Ak lekár na každého pacienta alokuje 20 minút a traja z nich zabudnú na vyšetrenie, nebude ich mať kto nahradiť. Lekár nebude môcť pracovať celú hodinu. Kalendár vyšetrení sa tak zaplní hluchými miestami a ďalší pacienti budú na svoje vyšetrenie čakať zbytočne dlho.
Praktickým riešením pre lekárov je online systém, pomocou ktorého môžu pacienta objednať na konkrétny čas, monitorovať príchody a zaradiť do poradia naliehavé prípady. Takýmto systémom je aj eČakáreň, online poradovník, do ktorého sa pacient môže „postaviť” cez mobil alebo kiosk v čakárni. Veľkou výhodou je schopnosť predpovedať dĺžku čakania. Pacient sa môže prihlásiť ešte pred tým, než do čakárne vojde a prísť až vo chvíli, keď je lekár pripravený, alebo počas čakania odísť von bez obáv z toho, že ho niekto predbehne. Pacientom objednaným na konkrétny dátum pošle aplikácia upozornenie deň vopred.